Myšlienka týždňa: Pokoj vám všetkým! Drahí bratia a sestry, toto je prvý pozdrav Zmŕtvychvstalého Krista, Dobrého pastiera, ktorý dal život za Božie stádo. Aj ja si želám, aby tento pozdrav pokoja prenikol do vášho srdca, aby sa dostal do vašich rodín, ku všetkým ľuďom kdekoľvek sú, ku všetkým národom a na celú Zem. Pokoj vám! (Pápež Lev XIV.)

Homília na slávnosť Zoslania Ducha Svätého: Pôsobenie moci s jemnosťou


Svätá omša slávnosti Zoslania Ducha Svätého (19. mája 2024)  (VATICAN MEDIA Divisione Foto)

Moc a jemnosť – to sú dve charakteristiky pôsobenia Ducha Svätého, o ktorých rozjímal Svätý Otec František v homílii počas svätej omše Zoslania Ducha Svätého v dnešnú nedeľu 19. mája. Slávnostná liturgia sa konala vo Vatikáne v Bazilike sv. Petra o 10. hodine. Prinášame plné znenie homílie.
Homília pápeža Františka: Svätá omša v deň Turíc

Rozprávanie o udalosti Turíc (porov. Sk 2, 1-11) nám ukazuje dve oblasti pôsobenia Ducha Svätého v Cirkvi: v nás a v misii, s dvoma charakteristikami: mocou a jemnosťou. Rozjímajme o tom.

Pôsobenie Ducha Svätého v nás je silné, ako to symbolizujú znamenia vetra a ohňa, ktoré sa v Biblii často spájajú s Božou mocou (porov. Ex 19, 16 – 19). Bez tejto moci by sme nikdy nedokázali zvíťaziť nad zlom, ani nad telesnými túžbami, o ktorých hovorí svätý Pavol, prekonať nutkania duše: nečistotu, modloslužbu, sváry, závisť… (porov. Gal 5, 19-21). S Duchom Svätým ich možno prekonať, On nám k tomu dáva silu, pretože vstupuje do nášho „vyprahnutého, strnulého a chladného“ srdca (porov. Sekvencia Veni Sancte Spiritus). Tieto nutkania ničia naše vzťahy s druhými a rozdeľujú naše spoločenstvá, ale On vstupuje do srdca a všetko uzdravuje. To nám ukazuje aj Ježiš, keď sa, vedený Duchom Svätým, utiahne na štyridsať dní na púšť (porov. Mt 4, 1 – 11), aby bol pokúšaný. V tom čase rastie aj jeho ľudskosť, posilňuje sa a pripravuje na poslanie.

Zároveň je pôsobenie Tešiteľa v nás aj jemné: je mocné a jemné. Vietor a oheň neničia ani nespaľujú to, čoho sa dotýkajú: vietor napĺňa dom, v ktorom sa nachádzajú učeníci, a oheň zostupuje jemne, v podobe plameňov, na hlavu každého z nich. A táto nežnosť je tiež črtou Božieho konania, ktorú v Biblii nachádzame mnohokrát.

A je krásne vidieť, ako tá istá pevná a mozoľnatá ruka, ktorá najprv zorala hrudy vášní, potom jemne, po zasadení sadeníc čností, ich „zalieva“, „stará sa“ o ne (porov. Sekvencia) a chráni ich láskou, aby rástli a silneli, teda aby sme po únave z boja so zlom zakúsili sladkosť milosrdenstva a spoločenstva s Bohom. Taký je aj Duch Svätý: mocný, dáva nám silu víťaziť, ale tiež mierny. Hovoríme o pomazaní Duchom Svätým, Duch nás pomazáva, je s nami. Ako hovorí krásna modlitba ranej Cirkvi: „Tvoja miernosť nech zostáva, Pane, so mnou, a tak aj ovocie tvojej lásky!“ (Ódy na Šalamúna, 14, 6).

Duch Svätý, ktorý zostúpil na apoštolov a stal sa im blízkym – teda „Tešiteľom“ – pôsobí tak, že premieňa ich srdcia a vlieva im „odvahu, ktorá ich navádza zvestovať druhým svoje skúsenosti s Ježišom a nádej, ktorá ich napĺňa“ (sv. Ján Pavol II., Enc. Redemptoris missio, 24). Ako neskôr Peter a Ján dosvedčia pred synedriom, keď sa od nich bude žiadať, aby «vôbec nehovorili a neučili v Ježišovom mene» (Sk 4, 18); a odpovedia: «Nemôžeme mlčať o tom, čo sme videli a počuli» (v. 20). A na túto odpoveď majú moc Ducha Svätého.

A to je dôležité aj pre nás, ktorí sme dostali Ducha Svätého vo sviatosti krstu a birmovania. Z „večeradla“ tejto baziliky sme podobne ako apoštoli, dnes osobitne, poslaní ohlasovať evanjelium všetkým, ísť „vždy ďalej, nielen v zemepisnom zmysle, ale prekročiť aj etnické a náboženské bariéry v prospech ozaj univerzálnych misií“ (Redemptoris missio, 25). A vďaka Duchu to môžeme a musíme robiť s rovnakou silou a jemnosťou.

S rovnakou mocou: teda nie s aroganciou a vnucovaním: Kresťan nie je dominantný, jeho sila je iná, a to je sila Ducha Svätého – a nie je to ani vypočítavosť a dôvtip, ale koná tak s energiou, ktorá pochádza z vernosti pravde, ktorej Duch Svätý učí naše srdce a dáva jej v nás rásť. A tak sa odovzdávame Duchu Svätému, nevzdávame sa moci sveta, ale naďalej hovoríme o pokoji tým, ktorí chcú vojnu, hovoríme o odpustení tým, ktorí zasievajú pomstu, hovoríme o prijatí a solidarite tým, ktorí zatvárajú dvere a stavajú bariéry, hovoríme o živote tým, ktorí si volia smrť, hovoríme o úcte tým, ktorí radi ponižujú, urážajú a zavrhujú, hovoríme o vernosti tým, ktorí odmietajú všetky putá a mýlia si slobodu s povrchným, nepriehľadným a prázdnym individualizmom. Bez toho, aby sme sa nechali zastrašiť ťažkosťami, ani výsmechom, ani odporom, ktorý dnes, tak ako včera, nikdy nechýba v apoštolskom živote (porov. Sk 4, 1 – 31).

A zároveň, keď konáme s touto silou, naše ohlasovanie chce byť láskavé, aby ho prijal každý. Nezabúdajme na to: každý, všetci. Nezabudnime na to podobenstvo o pozvaných na svadbu, ktorí nechceli ísť: „Choďte na rázcestia a priveďte všetkých, každého, dobrého aj zlého, každého“ (porov. Mt 22, 9 – 10). Duch Svätý nám dáva silu ísť vpred a zavolať každého s rovnakou jemnosťou, aby ho prijal.

My všetci, bratia a sestry, veľmi potrebujeme nádej, ktorá nie je optimizmom, nie, nie, je to niečo iné. Potrebujeme nádej. Nádej je zobrazená ako kotva, tam, na brehu, a my sa držíme lana, smerujeme k nádeji. Potrebujeme nádej, potrebujeme pozdvihnúť oči k horizontom mieru, bratstva, spravodlivosti a solidarity. Toto je jediná cesta života, iná neexistuje. Samozrejme, žiaľ, často sa nezdá byť jednoduchá, dokonca miestami je kľukatá a do kopca. Ale vieme, že na to nie sme sami: máme istotu, že s pomocou Ducha Svätého, s jeho darmi, môžeme po nej spoločne kráčať a robiť ju čoraz schodnejšou aj pre iných.

Obnovme si, bratia a sestry, našu vieru v prítomnosť Tešiteľa, ktorý je pri nás, a pokračujme v modlitbe:

Príď, Duchu Stvoriteľu, osvieť našu myseľ,

naplň naše srdcia svojou milosťou, veď naše kroky,

daj nášmu svetu svoj pokoj.

Amen.

(Zdroj a preklad: Slovenská redakcia Vatikánskeho rozhlasu – Vatican News, Martin Jarábek, Miroslava Holubíková)